رئیس اتحادیه کاشی ساز و کاشی فروش  با اشاره به اینکه «رکود ساخت و ساز، صنعت کاشی و سرامیک داخلی را نیز متاثر کرده است»، افزود: «کاهش ساخت و ساز طی دو سال اخیر بسیاری از صنایع مرتبط از جمله کاشی و سرامیک را نیز تحت تاثیر قرار داده است.» ایشان با بیان اینکه «در این شرایط قیمت برخی از مواد اولیه نیز افزایش یافته و تولیدکنندگان مجبورند با مواد اولیه گران، کالایی را تولید کنند که به دلیل کاهش تقاضا و رقابت بالا در فروش آن دچار محدودیت هستند»، خاطرنشان کرد: «در این وضعیت تولیدکنندگان مجبور شده اند برای جبران وضعیت بازار داخل، حضور در بازارهای صادراتی را بیش از پیش مدنظر قرار دهند.» وی ادامه داد: «در حال حاضر بهترین بازار کاشی و سرامیک صادراتی ایران کشور عراق است که ساخت و ساز نیز در آن رونق بالایی دارد. اگرچه تقاضای داخلی کاشی و سرامیک کاهش یافته اما تولیدکنندگان برای پایین نگه داشتن قیمت تمام شده مجبور به حفظ سقف تولید قبلی خود هستند.» گودرزی تصریح کرد: اگر دولت بتواند با پرداخت تسهیلات بیشتر به انبوه سازان مسکن و به ویژه پرداخت تسهیلات خرید، تقاضای بازار مسکن را افزایش دهد، صنایع وابسته نیز از رکود خارج خواهند شد. 
مشکل فروش تولیدکنندگان در حالی است که طی پنج ماه منتهی به پایان مرداد امسال، بالغ بر 76 میلیون و 125 هزار مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شده است. بنا بر اعلام دفتر صنایع معدنی وزارت صنایع ومعادن، تولید کاشی وسرامیک در مدت یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 7/4 درصد رشد داشته است. براساس این گزارش همچنین در پنج ماه نخست امسال، مجموع تولید ظروف شیشه ای 160 هزار تن، چینی بهداشتی 31 هزار و 500 تن، ظروف چینی 16هزار و 300 تن و شیشه جام 313 هزار تن بوده است. از سوی دیگر، با استناد به آمار ارائه شده در سایت انجمن کاشی و سرامیک در سال های 1980 تا 2007 مصرف جهانی سرامیک از متوسط رشد 6/4 درصدی و مصرف ایران از رشد 45/14 درصدی برخوردار بوده این در حالی است که با در نظر گرفتن وضعیت موجود پیش بینی می شود تاسال 2012 مصرف جهانی این محصول از متوسط رشد 7/4 درصدی و مصرف ایران از رشد 8/12 درصدی برخوردار شود.
افت 30 درصدی آمار معاملات در بازار کاشی و سرامیک
یک تولید کننده کاشی اعلام کرد: «مصرف داخلی این محصول به شدت کاهش یافته به طوری که آمار معاملات با افت 30 درصدی در سال جدید همراه بوده است.» به گفته محمود سلامی «در صورت ادامه وضعیت فعلی، کارخانه ها مجبور به کاهش تولید و ناچاراً تعدیل بخشی از نیروهای کار خود خواهند بود مگر آنکه دولت از تولیدکنندگان پشتیبانی کرده و تحولی در صنعت ساخت وساز صورت بگیرد.» وی افزود: «در بازار مصالح پایین دستی هم اکنون تولید سرامیک 30 درصد کاهش یافته همچنین در بازار محصولات بهداشتی ساختمان عرضه انبوه کالا، فروش را با مشکل مواجه کرده است.» وی اظهار داشت:«در میان فروش مصالح ساختمانی پایین دستی همچون در و پنجره و موکت و... سرامیک از پرمصرف ترین محصولاتی است که برابر با متراژ ساختمان به مصرف می رسد. بازار این محصول ساختمانی نیز مانند سایر مصالح کاملاً به وضعیت راکد ساخت وساز بستگی دارد.» همچنین به عقیده یکی از اعضای اتحادیه تولید کنندگان کاشی و سرامیک، «وضعیت فعلی ساخت و سازمسکن به شکل مستقیم بر آمار خرید و فروش کاشی و سرامیک تاثیر گذاشته است.» وی درباره شرایط کنونی گفت: «کاهش تقاضا به معنای کاهش ساخت وساز است نه توقف کامل آن ولی همین موضوع نیز بر نحوه خرید مصالح ساختمانی اثر گذار بوده است.» وی همچنین در زمینه سرمایه گذاری داخلی در این بخش توضیح داد: «خرید و فروش مانند گذشته انجام نمی شود و به همین نسبت نیز تا حدی از سرمایه گذاری داخلی کاسته شده است.» به گزارش خبرنگار ما، در حال حاضر کاشی و سرامیک برحسب درجه یک تا سه از قیمت های متفاوتی برخوردار است به طوری که از متری 5500 تومان تا 15 هزار تومان در انواع ایرانی و نمونه های وارداتی نیز از 25 هزار تا 40 هزارتومان در هر متر در مراکز توزیع به فروش می رسد. گفتنی است انواع سنگ تزئینی نیز در مراکز عرضه با قیمت هایی از 15 تا بیش از 100 هزار تومان برای هر متر به متقاضیان عرضه می شود